Co to jest implant zębowy?

implant zęba

Przez większość z nas implant zęba kojarzony jest ze sztucznym zębem. Nic bardziej błędnego. W rzeczywistości implant zęba to tytanowa śruba, która wyglądem przypomina korzeń zęba i taką też pełni rolę. Śruba jest mocowana przez chirurga w kości i zastępuje korzeń zęba. Po zakończeniu okresu osteointegracji, który trwa zazwyczaj od 3 tygodni do 6 miesięcy śruba jest wykorzystywana jako baza do dalszych prac protetycznych związanych z odtwarzaniem brakującego zęba lub zębów. Okres osteointegracji, nazywany również czasem wgajania się różni się zależnie od rodzaju zastosowanego implantu i jego powierzchni, a także stanu kośćca pacjenta.

Implant zęba jest wszczepiany w znieczuleniu miejscowym, dzięki czemu zabieg jest bezpieczny i komfortowy dla pacjenta. Po upływie 7 do 10 dni od zabiegu stomatolog usuwa szwy i proponuje zastosowanie tymczasowego uzupełnienia protetycznego. Tymczasowe uzupełnienie protetyczne stosuje żeby zamaskować braki w uzębieniu na czas, w którym implant zęba będzie się wgajał. Zależnie od wymagań oraz możliwości finansowych pacjenta można zastosować jedno z wielu typów uzupełnień tymczasowych. Do najpopularniejszych należą: tymczasowa nadbudowa protetyczna na implancie, most typu Maryland, proteza lub mikroproteza ruchoma, a także most na implantach tymczasowych. Oczywiście stosowanie uzupełnień tymczasowych nie jest konieczne.

Jak każdy zabieg z zakresu chirurgii stomatologicznej wszczepianie implantu wiąże się z możliwością odczuwania pewnego dyskomfortu oraz koniecznością przestrzegania zaleceń stomatologa, zarówno w okresie gojenia się rany dziąsła, jak i podczas osteointgracji implantu.

Zabieg wszczepienia implantu

zabieg-wszczepienia-implantu-300×274

Wszczepianie implantów należy do specjalistycznych zabiegów chirurgicznych. Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym. Znieczulenie miejscowe jest zupełnie wystarczające by pacjent nie odczuwał bólu.

Chirurg za pomocą specjalnego instrumentarium przygotowuje miejsce w kości na wprowadzenie śruby, która jest odpowiednikiem korzenia zęba. Dopiero po pewnym czasie, zwykle 2-4 miesięcy, kiedy dojdzie do całkowitego wgojenia się implantu wykonywana jest na nim korona zęba.

Warunkiem wprowadzenia implantu jest odpowiednia ilość miejsca na wszczep oraz odpowiednia ilość kości. Jeśli warunek ten nie jest spełniony stosuje się aparaty stałe lub wykonuje się zabiegi około implantacyjne: odbudowę kości, podniesienie dna zatoki.

Przeciwwskazaniem są niektóre choroby ogólne, zła higiena oraz palenie znacznej ilości papierosów.

Podniesienie dna zatoki i odbudowa kości

ortodoncja-do-chirurgii-szczekowej-300×200

Zabieg podniesienia dna zatoki szczękowej pozwala na wszczepienie implantów w bocznych odcinkach szczęki przy nisko schodzących zachyłkach zatoki.

Przy dużych zanikach wyrostka kostnego, kiedy jest za mało kości na wszczepienie implantu dokonuje się odbudowy kości przez przeszczep kości własnej pacjenta lub zabiegi sterowanej regeneracji kostnej.

Miniśruby ortodontyczne

Do implantów zaliczane są także miniśruby stosowane w skomplikowanych przypadkach ortodontycznych. Taki mini-implant wspomaga działanie aparatu stałego, po zakończeniu leczenia jest usuwany.

Ekstrakcja

ekstrakcja-300×200

Ekstrakcja, czyli usunięcie zęba jest podstawowym zabiegiem chirurgicznym w stomatologii. Usuwa się przede wszystkim zęby stałe, których nie można już uratować. Bardzo rzadko zdarza się to ze wskazań ortodontycznych w celu korekty wady zgryzu.

Czasem konieczne bywa usunięcie zęba mlecznego przy braku fizjologicznej resorpcji jego korzenia. Zaniechanie tego zabiegu poważnie zaburza wyrzynanie zębów stałych.

Dłutowanie

dlutowanie-300×158

Dłutowanie jest to skomplikowane usuwanie zęba z utworzonym całkowicie korzeniem. Najczęściej procedura ta dotyczy usuwania zębów zatopionych w kości. Dłutowanie może też być konieczne przy skomplikowanym usuwaniu zębów już wyrzniętych, najczęściej dotyczy to ósemek.

Germektomia

germektomia-300×149

Jest to zabieg usunięcia z kości zęba w formie zawiązka, jeszcze przed utworzeniem korzeni. Wykonywany jest w szczególnych sytuacjach, najczęściej dotyczy dolnych ósemek.

Zdarzają się pacjenci z zębami dodatkowymi, najczęściej w okolicy górnych jedynek lub przedtrzonowców. Konieczne jest również usunięcie takich zębów, często właśnie w fazie zawiązka.

Hemisekcja, radektomia, resekcja

hemisekcja-radektomia-resekcja-300×200

Hemisekcja, radektomia, resekcja to zabiegi usunięcia jednego z korzeni zęba wielokorzeniowego lub usunięcie samego szczytu korzenia w sytuacji, gdy wokół nich znajduje się chora tkanka zapalna. Pozwala to na wygojenie i umocnienie reszty korzeni/korzenia, a tym samym na zachowanie zębów bardzo chorych w jamie ustnej.

Odsłonięcie zęba zatrzymanego

zab-zatrzymany-300×139

Z różnych przyczyn może dojść do zatrzymania zęba w kości. Oznacza to, że ząb który zakończył już swój rozwój nie pojawił się w jamie ustnej, często dodatkowo zmienia swoją pozycję w kości.

Aby była możliwość ortodontycznego sprowadzenia go do łuku konieczny jest zabieg chirurgiczny, podczas którego lekarz odsłania ząb, wykonuje dla niego tunel, w celu ułatwienia jego przemieszczania oraz przykleja element aparatu stałego.

Zalecenia po zabiegu chirurgicznym

zalecenia-po-zabiegu-chirurgicznym-200×300
  • Zalecone leki należy przyjmować według wskazówek lekarza.
  • Po zabiegu może pojawić się obrzmienie i zaczerwienienie strefy operowanej, które zniknie w ciągu 4-5 dni.
  • Obrzmienie policzka po stronie operowanej można zmniejszyć stosując zimne okłady. Przykłada się je na 10 min. co godzinę. Nie należy ogrzewać twarzy po stronie operowanej (np. przez przykładanie dłoni czy spanie na tej stronie).
  • Jałowy tampon, który lekarz założy na operowaną okolicę, należy utrzymać przez ok. 15 – 20 min, lekko przygryzając zębami. Swobodnie przełykać ślinę.
  • Należy unikać palenia tytoniu, który wpływa negatywnie na proces gojenia rany. Palenie jest szczególnie niewskazane do 4 godzin po zabiegu.
  • Nie należy przyjmować pokarmów przed ustąpieniem znieczulenia miejscowego.
    W dniu zabiegu nie należy przyjmować ciepłych posiłków ani spożywać ciepłych napojów.
  • Należy unikać ucisku na okolicę operowaną. Najlepsze gojenie ma miejsce, gdy skrzep krwi pozostaje w miejscu operowanym.
  • W celu ochrony skrzepu, należy również unikać intensywnego płukania jamy ustnej.
  • Unikać wysiłku fizycznego w dniu zabiegu (sport, ciężka praca).
  • Po 7-14 dniach od zabiegu należy zgłosić się do kliniki w celu zdjęcia szwów.

Masz pytanie którego nie ma na liście? Napisz!