Stomatologia zachowawcza

stomatologia zachowawcza

Co to jest stomatologia zachowawcza?

Zabiegi z zakresu stomatologii zachowawczej dotyczą przede wszystkim leczenia zębów dotkniętych próchnicą oraz powikłaniami próchnicy. Oprócz tego leczeniu stomatologicznemu podlegają ubytki pochodzenia niepróchnicowego oraz uszkodzenia i urazy zębów.

Jak się leczy próchnicę?

We wczesnej fazie próchnicy stosuje się zabiegi remineralizujące szkliwo, czyli zapobiegające dalszemu rozwojowi choroby. Jeśli w wyniku działania próchnicy w zębie powstał już ubytek, należy całkowicie usunąć chorą tkankę wraz z bakteriami. Zabieg ten wykonywany jest zwykle w znieczuleniu lub z zastosowaniem gazu rozweselającego (sedacja). Oczyszczony ubytek jest następnie wypełniany odpowiednim światłoutwardzanym materiałem.
Jeśli uzupełnienie ubytku wykonuje lekarz bezpośrednio w jamie ustnej pacjenta nazywamy to wypełnieniem lub potocznie plombą.
Alternatywą do wypełnienia jest inlay lub onlay wykonywany w laboratorium.
Dla uzyskania większej precyzji zabiegu w naszej klinice stosowane są lupy operacyjne lub mikroskop.
Wszystkim pacjentom – nie tylko dzieciom – odczuwającym lęk przed wizytą u stomatologa, polecamy gaz rozweselający (podtenek azotu). Wizyty stają się przyjemnością, leczenie przebiega sprawnie, a z czasem zmienia się nastawienie do dentysty.

Co należy wiedzieć o próchnicy?

Po pierwsze jest to choroba zakaźna i nie pojawi się u dziecka, dopóki nie dojdzie do infekcji (np. oblizanie smoczka czy łyżeczki przez osobę dorosłą).

Po drugie próchnica jest chorobą postępującą, która samoistnie się nie zatrzyma. Bez leczenia stomatologicznego zawsze prowadzi do utraty zęba poprzez stany zapalne i zgorzel miazgi.

dr Paulina Cybulska

pon., czw.: 14:00 – 20:00
wtorki: 9:00 – 15:00

dr Aleksandra Moszyńska

poniedziałki: 9:00 – 14:00
wtorki: 14:30 – 20:00

dr Magdalena Rutte

czwartki: 9:00 – 14:00
piątki: 14:00 – 20:00

dr Piotr Frączek

środy: 14:30 – 20:00

Czy dieta ma wpływ na powstawanie próchnicy?

Aby powstała próchnica konieczne jest dostarczenie substratu bakteriom bytującym w jamie ustnej. Bakterie wydzielają toksyny, które niszczą szkliwo. Najszybciej bakterie rozwijają się po dostarczeniu cukrów. Jedzenie słodyczy sprzyja więc powstaniu próchnicy. Istotne znaczenie ma także stan szkliwa. Spożywanie w dużych ilościach kwaśnych pokarmów i napojów osłabia szkliwo.

Dlaczego mam nadwrażliwość zębów?

Najczęściej przyczyną nadwrażliwości są odsłonięte szyjki zębów. Może to być efektem agresywnego szczotkowania, używania niewłaściwej szczoteczki do zębów i zbyt ściernej pasty. Szyjki stają się także bolesne przy przeciążeniu zębów w zaburzeniach zwarcia, przy zgrzytaniu i w chorobach przyzębia. Nadwrażliwości sprzyja picie w dużych ilościach kwaśnych soków i niektórych napojów gazowanych.

Jak często należy wymieniać szczotkę do zębów?

Szczoteczka powinna być wymieniana co trzy miesiące. Okres użytkowania może być różny, nie należy używać szczotki z włosiem zmierzwionym.

Czy szczotka elektryczna jest lepsza od ręcznej?

Jak mawiał profesor Zbigniew Jańczuk, ważny jest mistrz nie szczotka. Najlepiej, gdy rodzaj szczotki dobierany jest indywidualnie przez higienistkę. Należy uwzględnić stan zębów i przyzębia, skłonność do osadzania się kamienia, nawyki żywieniowe, ilość wypijanej kawy czy herbaty.

W obu przypadkach ważne jest, by szczotka była bardzo dobrej jakości.