Endodoncja / leczenie kanałowe

Ostry ból zęba często jest objawem zapalenia miazgi zęba. W takim przypadku pomoc lekarza endodonty jest niezbędna, co więcej,  przeprowadzenie leczenia kanałowego, inaczej endodontycznego,  jest jedynym ratunkiem dla chorego zęba.

W naszej klinice dentystycznej w Piasecznie zapewniamy pomoc zespołu lekarzy endodontów, którzy diagnozują stan zęba i przeprowadzą leczenie kanałowe z wykorzystaniem mikroskopu. Wykorzystanie mikroskopu minimalizuje ryzyko powikłań i sprawia, że zabieg jest komfortowy dla pacjenta.

Wszystkim pacjentom z Piaseczna, jak również z Mokotowa i Ursynowa przypominamy, że ignorowanie bólu zęba może mieć tragiczne skutki i zachęcamy do regularnych przeglądów.

endodonta - leczenie kanałowe

Co to jest endodoncja?

Endodoncja, czyli inaczej leczenie kanałowe, polega na usunięciu z kanału zębowego martwej lub zainfekowanej miazgi, a następnie szczelnym go wypełnieniu.
Leczenie endodontyczne wskazane jest w następujących przypadkach:

• głęboka próchnica zęba
  • martwica lub zgorzel miazgi
  • uraz mechaniczny zęba
  • patologiczna kieszonka dziąsłowa
  • obumarcie zęba związane z wiekiem
  •  planowanie leczenia protetycznego
  • obumarcie zęba na skutek obecności dużego lub nieszczelnego wypełnienia
  • patologiczne starcie zębów
  • głęboki ubytek przyszyjkowy

Na czym polega leczenie kanałowe?

Leczenie kanałowe często odbywa się na w dwóch etapach. Na pierwszej wizycie pacjent otrzymuje znieczulenie miejscowe. Lekarz otwiera komorę zęba i usuwa miazgę zębową z kanałów, opracowuje je – poszerza, płucze (dezynfekuje), wypełnia i zabezpiecza ząb opatrunkiem tymczasowym. Najpopularniejszym materiałem stosowanym do wypełniania kanałów zębowych jest gutaperka, która po podgrzaniu staje się płynna i równomiernie wypełnia cały kanał.

Na kolejnej wizycie lekarz wypełnia wcześniej opracowane kanały i dokonuje odbudowy zęba. Ząb po leczeniu kanałowym jest martwy, bardziej podatny na uszkodzenia, dlatego należy go wzmocnić. W zależności od stopnia zniszczenia korony można zrobić to kompozytem, jeśli ścianki zęba są w dobrym stanie, zastosować odbudowę typu inlay/onlay lub wkład koronowo-korzeniowy i zamocować korony.

Dental Nobile Clinic do leczenia kanałowego wykorzystywany jest mikroskop, dzięki któremu można precyzyjnie dotrzeć do kanałów i dogłębnie je oczyścić i szczelnie wypełnić. Wykonujemy też cyfrowe zdjęcia rentgenowskie, które umożliwiają planowanie i ocenę efektów leczenia.

W leczeniu endodontycznym pacjent ma zakładany koferdam, który izoluje ząb od jamy ustnej i pozwala utrzymać suchość pola zabiegowego.

Dr Paulina Reszel

Endodoncja

Czy leczenie kanałowe jest bolesne?

Leczenie jest wykonywana najczęściej w znieczuleniu miejscowym, dlatego nie jest bolesne.

Czy da się coś zrobić z zębem, który ściemniał po leczeniu endodontycznym?

Taki ząb można wybielić „od środka”. Najpierw trzeba upewnić się, że leczenie kanałowe zostało poprawnie wykonane. Jeśli tak, to w martwym zębie umieszcza się wybielający środek chemiczny, który co kilka dni należy zmieniać, aż osiągnie się zamierzony efekt. Na koniec zakłada się nowe wypełnienie. Można także założyć licówkę na odbarwiony ząb.

Czy zęby leczone kanałowo zmieniają kolor?

Często zdarza się, że żeby ciemnieją lub sinieją. Powodem może być krwawienie uszkodzonej miazgi zęba lub barwniki z materiału wypełniającego kanał zęba. Jeśli jednak leczenie zostało wykonane poprawnie, usunięto wszystkie zakażone tkanki, a kanały wypełnione zostały specjalistycznymi preparatami, to ząb nie powinien zmienić koloru.

Czy warto jest leczyć zęby kanałowo?

Zdecydowanie warto i nawet należy to robić. Ząb po leczeniu kanałowym jest martwy, ale wciąż bardzo dobrze spełnia swoje funkcje. Obecnie na rynku są bardzo dobre specjalistyczne materiały, dzięki którym można wzmocnić i odbudować ząb, który będzie nam służył przez lata. Alternatywą dla leczenia kanałowego jest usuniecie zęba, ale brak zęba należy wtedy uzupełnić protetycznie. Jeśli tego się nie zrobi, zęby zaczną się przesuwać i może też dojść do zaniku kości.