Co to jest przyzębie?

kiretaż

Przyzębiem są wszystkie tkanki łączące się w okolicy szyjki zęba. Jest to dziąsło, kość szczęki, cement korzeniowy (kostniwo) oraz włókienka rozpięte między kością a kostniwem pokrywającym korzeń zęba. Miejsce, w którym się one łączą nazywamy kieszonką dziąsłową.

W warunkach zdrowia, przyzębie bierze udział w mocowaniu zęba w kości oraz jest elementem systemu amortyzującego fizjologiczne ruchy zęba jakie powstają podczas żucia.

Ponadto przyzębie stanowi rodzaj szczelnej bariery chroniącej głębsze struktury, korzeń, kość, ozębną, przed czynnikami szkodliwymi jakie występują w jamie ustnej. Każde przerwanie ciągłości tkanek daje początek chorobom przyzębia.

Co to jest choroba przyzębia?

co-to-jest-choroba-przyzebia-300×200

Najogólniej choroby przyzębia możemy podzielić na gingivitisperiodontitis.

Gingivitis to pozornie błahe zapalenie dziąseł u osoby, która niedostatecznie dba o higienę uzębienia. Znacznie rzadziej, stan ten wiąże się z problemami ogólnoustrojowymi.

Periodontitis  to skomplikowane procesy chorobowe obejmujące już kość i korzeń zęba. Stan ten objawia się zapaleniem dziąseł i zanikiem kości poczynając od szyjek zębów, rozchwianiem i przemieszczaniem zębów, ich nadwrażliwością, krwawieniem z dziąseł, nieprzyjemnym zapachem z ust. W zaawansowanym stadium choroby dochodzi do utraty zębów.

Periodontitis jest konsekwencją zaniedbanego zapalenia dziąseł, u niektórych osób związane jest dodatkowo z występowaniem szczególnego rodzaju bakterii.
Dziedziczne występowanie choroby przyzębia jest niezmiernie rzadkie. Występowanie „rodzinne” wiąże się zwykle z brakiem nawyku u członków rodziny do regularnego, raz na pół roku lub częściej, zdejmowania kamienia nazębnego oraz stosowania niewłaściwych środków do higieny domowej.

Leczenie przyzębia

leczenie-przyzebia-300×199

W każdym przypadku choroby przyzębia należy najpierw usunąć czynnik patogenny (kamień, osad, płytka bakteryjna) oraz uzyskać taki stan, w którym higiena jamy ustnej jest idealna.

W przypadku zapalenia dziąseł wystarczą zabiegi profesjonalnego czyszczenia w gabinecie połączone z edukacją dotyczącą  szczotkowania i nitkowania, doborem środków mechanicznych i farmakologicznych do stosowania w domu. Jeśli pacjent będzie stosował się do zaleceń i regularnie zgłaszał się na skaling z piaskowaniem, zapalenie dziąseł nie nawróci.

W przypadku głębszego zapalenia przyzębia, program leczenia gingivitis jest dopiero bazą do dalszych działań.

Warunkiem powodzenia leczenia jest cierpliwość i determinacja pacjenta. Leczenie bowiem wymaga częstych wizyt kontrolnych oraz  profesjonalnych czyszczeń. Pacjenta obowiązuje reżim higieniczny  co wymaga zmiany przyzwyczajeń i wiele wysiłku

Scaling z polerowaniem zębów i higienizacja

scaling-z-polerowaniem-zebow-i-higienizacja-300×94

Profesjonalne czyszczenie w gabinecie jest zawsze wstępnym zabiegiem w leczeniu przyzębia. Uzyskanie dobrej higieny jest niezbędnym warunkiem podjęcia dalszego leczenia i gwarancją jego sukcesu. Pacjenci periodontologiczni muszą być czyszczeni nawet co 3 miesiące.

Kiretaż zamknięty i otwarty

kiretaz-zamkniety-i-otwarty-300×199

Kiretaż – kluczowy element leczenia periodontologicznego – to stosunkowo prosty zabieg wykonywany w znieczuleniu miejscowym, który odgrywa istotną rolę w leczeniu chorób przyzębia. Kiretaż polega na usuwaniu z kieszonki dziąsłowej kamienia nazębnego oraz oczyszczeniu korzenia zęba z ziarniny. Zarówno kamień nazębny, jak i ziarnina powodują stany zapalne, które sprzyjają rozwojowi paradontozy oraz innych chorób zębów i dziąseł. Aby ich uniknąć należy dbać o regularne usuwanie bakteryjnej płytki nazębnej oraz złogów poddziąsłowych.

W praktyce periodontologicznej kiretaż dzieli się na zamknięty i otwarty. Kiretaż zamknięty polega na usuwaniu kamienia z kieszonek do głębokości 5 mm. Zabieg wykonuje się w znieczuleniu miejscowym, bez odsłaniania korzenia i nacięć dziąsła. Jest to zabieg, którego główną rolą jest usunięcie kamienia wraz z bakteriami oraz wypolerowanie korzenia zęba.

Kiretaż otwarty – jak sama nazwa wskazuje – to zabieg wykonywany po wcześniejszym „otwarciu” dziąsła. Czyszczenie otwarte przeprowadza się u pacjentów z bardzo głębokimi kieszonkami dziąsłowymi, w przypadku których czyszczenie zamknięte okazuje się niewystarczające. Zabieg rozpoczyna się od nacięcia dziąsła i uwidocznienia powierzchni korzeni. Po zakończeniu usuwania płytki nazębnej oraz ziarniny dziąsła pacjenta są do siebie zbliżane szwami. Całą procedurę przeprowadza się w znieczuleniu miejscowym.

Po przeprowadzonym kiertażu pacjent może odczuwać pewien dyskomfort spowodowany wystąpieniem nadwrażliwości zębów lub ich czasowej zwiększonej ruchomości. W przypadku czyszczenia otwartego może się pojawić opuchlizna, czasowy zanik czucia w dziąśle oraz śladowe ilości krwi w ślinie.

Operacje płatowe

Zabiegi wykonywane w sytuacjach, gdy proces chorobowy oprócz dziąseł objął także kość (zmiany takie są widoczne na rtg). Po chirurgicznym uzyskaniu dostępu do kości usuwana jest chorobotwórcza ziarnina, co zatrzymuje postęp choroby.

Sterowana regeracja kości

W przypadku gdy doszło do dużego zniszczenia kości w wyniku zapalenia, podczas operacji płatowej stosuje się materiały wspomagające jej odbudowę. Są to syntetyczne preparaty kościotwórcze i membrany (Emdogain, Bio-Oss, Bio-Guide). Rzadziej stosuje się kość własną pacjenta.

Szynowanie zębów

Po opanowaniu choroby przyzębia, jeśli zęby są rozchwiane, zakłada się szyny periodontologiczne. W indywidualnych przypadkach efekt szynowania zapewnią np. zblokowanie korony protetyczne lub ortodontyczny retainer.

Inne zabiegi

• Leczenie nadwrażliwości szyjek.

Dolegliwością towarzyszącą chorobom przyzębia są odsłonięte i bolące szyjki. Pokrywa się je specjalnym lakiem zębinowym.

• Sterowana regeneracja tkanek miękkich.

Przeszczepy tkanek miękkich jamy ustnej i regeneracja recesji (zaników) dziąseł.

Masz pytanie którego nie ma na liście? Napisz!